Mustang P51D 44-13958 N.F. Bettin

Lt. Norman Frank Bettin

1:Lt Norman F Bettin

Norman F Bettin werd geboren in 1920 te Montello, Wisconsin, USA, zoon van William Bettin en Anita Bettin.
Hij studeerde op de Steuben en Washington high scholen (4 jaar).
Hij was van beroep, boer.

Dienstplicht datum: 19 mei 1942, Private.
Legernummer:  36241497   
Legeronderdeel: N, 54th st. 
Legerplaats: Milwaukee, Wisconsin                
Tak: Warrant Officers
Lengte: 67 inch
Gewicht: 134 lbs
ASN: O-752097
Tijd: duur van de oorlog plus 6 maanden.

Hij diende in het Amerikaanse Airmy Air Corps in de Tweede Wereldoorlog en was een gevechtspiloot die de P38 en P51 vliegtuigen vloog vanuit Honington Air Base in het zuidoosten van Engeland.

383d Fighter Squadron - Emblem - World War II


364th Fighter Group / 383rd Fighter Squadron

De 364e Fighter Group werd opgericht op 25 mei 1943 te Californie USA. Aangemeld op 1 juni 1943 en trainde met P38's. De Group werd verplaatst naar Engeland in Januari - februari 1944 om toe te treden tot de 8th Air Force. 

De missies van de Group begonnen in maart 1944 en variëerden van het escorteren van bommenwerpers, duik-bombardementen en beschietingen van doelen tot patrouille missies over een strook grond die liep over Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. 
Na het converteren naar P51 Mustangs, vloog de Group ook lange-afstands bommenwerper escort missies. 

Het bewaakte het Engels Kanaal tijdens de invasie in Normandië in juni 1944, en ondersteunde de grondtroepen in Frankrijk na de invasie door beschieten en bombarderen van rangeerterreinen, locomotieven, bruggen, schepen en andere doelen. 

In de zomer van 1944 werden de P38’s vervangen door P51 Mustangs en vanaf dan tot het einde van de oorlog vlogen deze vele lange-afstands escort missies voor B17’s die aanvallen op industrie, olieraffinaderijen, en andere strategische doelen in Berlijn, Regensburg, Merseburg, Stuttgard, Brussel en elders.

USIDPUC-2

De Group werd bekroond met een Distinguished Unit Citation voor hun verdediging van de B17 vliegende forten op een missie naar Frankfurt op 27 december 1944.




H
et nam ook deel aan het binnen vallen van Nederland in september 1944; de Slag om de Ardennen tussen december 1944 en januari 1945; en de aanval over de Rijn in maart 1945.

De Group keerde terug naar de Verenigde Staten in november en werd buiten werking gesteld op 10 november 1945.

De 364e Fighter Group vloog 342 missies in P38 Lightnings en P51 Mustangs vanuit Honington, Suffolk.


Mustang P51D  44-13958

Fabrikant: 
North American Aviation (NAA). 
Eerste vlucht: (NA-73X Prototype) 26 october 1940. 
Aantal geproduceerd: 15.600. Geproduceerd tussen: 1940 – 1945.

Gebruikt als:
Aanvals Jager-bommenwerper 
(bommenwerper begeleiding)

Type:
1 persoons jager.

Afmetingen:
Spanwijdte;                11,27 meter
Lengte;                       9,83 meter
Hoogte;                      3,71 meter
Vleugeloppervlak;      22,13 m2

Bewapening:
Zes 0.50 inch (12,7mm) MG 53-2 Browning M2 mitrailleurs met 270 schoten voor de twee buitenste wapens en 400 schoten voor de vier binnenste wapens, ieder wapen vuurde 550 schoten per minuut. In totaal 1,880 patronen aan boord. Twee bommen van 454 kg (1.000 Lbs) onder de vleugels of zes 5 inch (127mm) HVAR raketten.

Motor:
Rolls-Royce/Packard-Merlin 61serie V-1650-7 12-cilinder vloeistof gekoelde 60 graden V-motor met tweetraps aanjager, startvermogen 1.450 pk en 1.695 pk onder gevechtscondities op 3.000 meter.

Gewichten:
Leeg;                            3.232 kg
Max. startgewicht;        5.260 kg

Prestaties:
Maximum snelheid, 636 km/u op 1.525 meter, 665 km/u op 4.575 meter, 703 km/u op 7.625 meter, 665 km/u op 9.150 meter.  
Stijgsnelheid,  17.7 m/sec op 1.525 meter, Plafond 12.801 meter.
Vliegbereik, 1.529 km op 7.625 meter met maximale kruis snelheid. 
Met 2 extra drop tanks van 284 liter p/s kon 2.655 km afgelegd worden.

Vliegveld Honington

Aerial photography of RAF Honington airfield, 25 January 1944 oriented north. The pre-World War II Honington Airfield is on the right, the 1st Strategic Air Depot is to the left. Note the large number of B17 Flying Fortress aircraft parked on numerous hardstands at both the airfield and depot. 

Photograph taken by 7th Photographic Reconnaissance Group, sortie number US/7PH/GP/LOC160. English Heritage (USAAF Photography).

Royal Air Force Honington of gewoon RAF Honington is een Royal Air Force Station en ligt op 6 mijl (9.7 km) ten zuiden van Thetford in de buurt van Ixworth in Suffolk, Engeland.

In juni 1942 werd het vliegveld overgedragen aan de USAAF en werd opgewaardeerd tot een klasse A Bomber basis. Honington werd aangewezen als USAAF Station 375.

De 364 Fighter Group nam zijn intrek op Honington in februari 1944, vanuit Santa Maria AAF, Californie. 
De Group stond onder bevel van de 67ste Fighter Wing van de VIII Fighter Command. Vliegtuigen van de 364 FG werden geïdentificeerd door een blauw/witte streep patroon rond hun motorkap.

De 364 Fighter Group bestond uit de volgende squadrons:
•    383d Fighter Squadron   (N2)
•    384e Fighter Squadron   (5Y)
•    385th Fighter Squadron  (5E)

Honington was het laatste USAAF station die werd teruggegeven aan de RAF. 
Aan het begin van 1946, bleef het vliegveld het enige actieve station die was gebruikt door de 8th Air Force. Er was een passende ceremonie gepland om de sluiting en de officiële overhandiging terug naar de Royal Air Force af te sluiten. 

Op 26 februari 1946, was Brigadegeneraal Emil Kiel - de 8th Fighter Command commander - aanwezig om de sleutels van het station te overhandigen aan Air Marshal Sir James Robb, AOC RAF Fighter Command.
Een RAF band speelde The Star-Spagled Banner als de Stars and Stripes werden gestreken voordat de RAF Ensign op zijn plaats werd gehesen.


Memorial RAF te Honington



Het monument is aan de ingang van RAF Honington, niet in het vliegveld, maar nog steeds op het terrein.

Foto:  www.americanairmuseum.com


Crash 23 september 1944 ten zuiden van het Kröller Muller Museum

De P51 mustang van Norman Bettin werd op 23 september 1944 tijdens een Photo Recon Mission naar het vliegveld Deelen op 300 ft neergeschoten door een Flak die was opgesteld op het vliegveld. Het toestel ontplofte op de grond.

Zijn Mustang is neergestort in de bossen onder het Kroller Muller Museum. Op 7 oktober 1944 vonden boswerkers zijn lichaam en vliegtuig.

Norman F Bettin werd eerst begraven te Otterlo en op 25 augustus 1945 herbegraven op de Amerikaanse begraafplaats te Margraten, Plot SS-7-171. Laatste herbegrafenis te Margraten, Plot C-19-30.

Awards

Distinguished Flying Cross

Distinguished Flying Cross                                                                               Air Medal with 3 Oak Leaf Clusters



    

    
          


American Campaign Medal                                                                                            World War II Victory Medal


© Harry Schoel 2012